W najbliższych dniach Ministerstwo Finansów ma opublikować projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Ta daleko idąca reforma nie przyniesie jednak oczekiwanych rezultatów, jeśli urzędnicy będą działać na podstawie tych samych wadliwych przepisów co dotychczas.
Najpierw dobre prawo, później reforma administracji skarbowej
Zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami w skład Krajowej Administracji Skarbowej ma wejść Służba Celna, Administracja Skarbowa oraz Urzędy Kontroli Skarbowej. Najważniejszym założeniem projektu ustawy jest zdaniem Ministerstwa Finansów uszczelnienie systemu podatkowego. I choć resort finansów traktuje tę reformę priorytetowo, to w obecnie funkcjonującym systemie prawno-podatkowym nie przyniesie ona zakładanych skutków.
Przebudowa administracji skarbowej powinna być realizowana wraz z głęboką reformą prawa proceduralnego. Nowa ustawa nie rozwiąże bowiem problemów struktury organizacyjnej urzędów skarbowych, celnych, kontroli skarbowej oraz izb skarbowych i celnych. W związku z tym Ministerstwo Finansów powinno skoncentrować się na dostosowaniu przepisów Ordynacji podatkowej, które oddziałują na organizację organów podatkowych i skarbowych. W przeciwnym wypadku zreformowana administracja będzie stosowała te same wadliwe przepisy proceduralne co obecna. Z tego względu nie będzie mowy o jakiejkolwiek nowej jakości i pozytywnej zmianie dla podatników. Tym samym pojawia się ryzyko, że reforma administracji w planowanym kształcie spowoduje dodatkowy chaos i szkodliwe skutki dla podatników. Dlatego też prace nad reformą administracji należy zacząć realizować systemowo.
Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej