ࡱ> ilhLZbjbj! ! ;hCfCf$ ll8DaQ@}}}}}XXXX?Z?Z?Z?Z?Z?Z?$3BD~?XXXXX~?}} @###XF}}X?#XX?##J39}@38D?!@0Q@9oEoE$99oET:XX#XXXXX~?~?*!XXXQ@XXXXoEXXXXXXXXXl+ :UZASADNIENIE Projektowane rozporzdzenie stanowi wykonanie delegacji ustawowej z art. 14b 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.  Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z pzn. zm.)(zwanej dalej: Ordynacj podatkow lub O.p.), upowa|niajcej ministra wBa[ciwego do spraw finansw publicznych do okre[lenia, w drodze rozporzdzenia, wzoru wniosku o wydanie interpretacji przepisw prawa podatkowego oraz sposobu uiszczenia opBaty od wniosku. Projektowane rozporzdzenie zastpi obowizujce obecnie w tym zakresie  rozporzdzenie Ministra Finansw z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie wzoru wniosku owydanie interpretacji przepisw prawa podatkowego oraz sposobu uiszczenia opBaty od wniosku (Dz. U. z 2015 r. poz. 644 i 921). Proponowane zmiany, w odniesieniu do obowizujcego stanu prawnego, maj przede wszystkim na celu dostosowanie wzoru wniosku do zmian zawartych w ustawie z dnia 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1269 i 1513) oraz w ustawie z dnia 10 wrze[nia 2015 r. o zmianie ustawy  Ordynacja podatkowa oraz niektrych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1649). W stosunku do obowizujcego obecnie wzoru wniosku ORD-IN w przedmiotowym projekcie wprowadzono m.in. nastpujce zmiany: W zwizku z rozwizaniami wprowadzonymi ustaw z dnia 10 lipca 2015 r. oadministracji podatkowej, w sekcji znajdujcej si bezpo[rednio pod tytuBem formularza, dodano dane adresowe organu podatkowego wBa[ciwego od 1 stycznia 2016 r. w sprawach dotyczcych wydawania interpretacji indywidualnych przepisw prawa podatkowego - Dyrektora Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Z tego te| powodu usunito w sekcji A blok A2 zawierajcy informacje o organach upowa|nionych do dnia 31 grudnia 2015 r. do wydawania interpretacji indywidualnych oraz wodpowiednim zakresie, zmodyfikowano sekcj F  wysoko[, sposb uiszczenia i zwrotu opBaty . Zmiany wprowadzone ww. ustaw oadministracji podatkowej spowodowaBy rwnie|, |e zakres rzeczowy wniosku przestaB determinowa wBa[ciwo[ organu upowa|nionego do jego rozpoznania. StraciBy wic aktualno[ powody, dla ktrych dokonano przeniesienia bloku dotyczcego zakresu rzeczowego zBo|onego wniosku wwersji 6 wzoru wniosku ORD-IN. Przesunito zatem zakres rzeczowy zBo|onego wniosku zsekcji A (blok A.1) do sekcji E (blok E.2) powracajc do rozwizania funkcjonujcego przed 1lipca 2015r. Z kolei w bloku B.1 dodano now pozycj  Numer i seria paszportu lub innego dokumentu stwierdzajcego to|samo[ , ktr wypeBnia bd wnioskodawcy bdcy nierezydentami nieposiadajcymi identyfikatora podatkowego (NIP / numeru PESEL)(podobn pozycj umieszczono w sekcji dotyczcej przedstawiciela wnioskodawcy). Dodano rwnie| nastpujc po ww. pozycji pozycj, w ktrej podawana bdzie nazwa dokumentu stwierdzajcego to|samo[. Podanie przez nierezydenta legitymujcego si  innym dokumentem samego numeru bez wskazania jakiego dokumentu numer ten dotyczy stanowiBoby bowiem bezu|yteczn dla administracji podatkowej informacj. Wprowadzenie tych zmian zwizane jest z nowym brzmieniem przepisu art. 168 2 O.p. znowelizowanego ww. ustaw z dnia 10 wrze[nia 2015 r. o zmianie ustawy  Ordynacja podatkowa oraz niektrych innych ustaw. Ustawa z dnia 10 wrze[nia 2015 r. wprowadziBa rwnie| now kategori wnioskodawcy  zamawiajcego w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.  Prawo zamwieD publicznych wystpujcego z wnioskiem w zakresie majcym wpByw na sposb obliczenia ceny w zwizku z udzielanym zamwieniem publicznym (zob. art. 14s O.p.), ktry nie jest zainteresowanym w rozumieniu przepisw rozdziaBu 1a ustawy  Ordynacja podatkowa. Wzwizku z tym, w bloku B.2 wpozycji okre[lajcej status wnioskodawcy dodano pozycj  zamawiajcy w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.  Prawo zamwieD publicznych . Nale|y zauwa|y, |e z art. 14s 1 O.p. wynika, |e taki wnioskodawca nie jest zobligowany do skBadania o[wiadczenia, oktrym mowa w art. 14b 4 O.p. Skutkuje to potrzeb wprowadzenia do wzoru wniosku odpowiedniego rozwizania, ktre uwzgldni t regulacj. W celu uniknicia konieczno[ci tworzenia dodatkowych pozycji przeznaczonych na podpisy przy tytule sekcji J dodano obja[nienie o tre[ci:  Cz[ J w zakresie o[wiadczenia nie ma zastosowania wprzypadku, gdy wnioskodawc jest zamawiajcy w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.  Prawo zamwieD publicznych wystpujcy z wnioskiem w zakresie majcym wpByw na sposb obliczania ceny w zwizku z udzielanym zamwieniem publicznym. . Tworzenie dodatkowego miejsca na podpisy dla potrzeb stosunkowo wskiej grupy wnioskodawcw nie zobligowanych do skBadania o[wiadczenia nie znajduje bowiem uzasadnienia. Ponadto powielenie pozycji na podpisy mo|e stanowi potencjalne zrdBo bBdw i zwiksza ilo[ wezwaD do uzupeBnienia wniosku. W celu doprecyzowania w bloku B.2 w pozycji  Rodzaj wni BDtxZ8@Zú~ulucucZhV?5CJaJh'B5CJaJh;:5CJaJhs5CJaJh|5CJaJh#5CJaJhA[h$y5CJaJh$y5CJaJhPh:'m5CJaJh:'m5CJaJh/\u5CJaJhF hF CJaJhs0UCJaJhp#CJaJhp#hp#CJaJhpCJaJ hJh>5CJ hd~T5CJ" (!-8?~CQpQ '$`a$gdC $x`a$gdo3h $xa$gd5 $x`a$gd $x`a$gd $x`a$gd 6 $x`a$gdp#$a$gd$a$gdJh>(02FHT Nbfr $dnpfɫɇ{ɇrh5CJaJhh+h 65CJaJh 65CJaJh|5CJaJhH~5CJaJh:'m5CJaJh5CJaJh5CJaJhh5CJaJhV?5CJaJhh5CJaJh'lh5CJaJhPh5CJaJh5CJaJ)(*. 0 f "!&!(!4!6!:!D!l!!!!!!!!Z""x#|#####d$f$h$j$÷î̢{ocohr!h$i5CJaJhr!h S5CJaJhe5CJaJhH~5CJaJhr!hJ5CJaJhq25CJaJhr!hv"5CJaJhV?5CJaJhr!h#5CJaJhpc5CJaJhh+5CJaJhq2h 65CJaJh 65CJaJh5CJaJhh5CJaJ&j$l$$$%%%%(&&8'z'|'''(P)R)6+++f,t,,--.88888J9t99÷usug^^h,5CJaJhr!h E5CJaJUhh5CJaJhr!h#5CJaJhh+5CJaJhr!hN4(5CJaJh5CJaJhh5CJaJhr!hD"5CJaJhr!ho3h5CJaJhH~5CJaJh&5CJaJhe5CJaJhr!h S5CJaJhq25CJaJ"oskodawcy zgrupy okre[lanej jako  inni wyodrbniono wnioskodawcw bdcych podatkowymi grupami kapitaBowymi. Uwzgldniajc zakres i charakter zmian w przepisach Ordynacji podatkowej dotyczcych skBadania podaD, dorczeD iwezwaD, w ktrych ustawodawca kBadzie du|y nacisk na komunikacj elektroniczn, w sekcji B dodano blok  Adres elektroniczny wnioskodawcy (podobn pozycj umieszczono w sekcji dotyczcej przedstawiciela wnioskodawcy). Zkolei rozbudowanie przepisw o peBnomocnikach spowodowaBo potrzeb zmiany sekcji D dotyczcej wystpujcych w sprawie peBnomocnikw i przedstawicieli. Nale|y w tym miejscu wyja[ni, |e we wzorze wniosku znacznie ograniczono zakres wymaganych danych identyfikacyjnych ikontaktowych peBnomocnikw aby nie powiela danych z zaBczanych do wniosku peBnomocnictw (por. wzr peBnomocnictwa do dorczeD  PPD-1 oraz wzr peBnomocnictwa szczeglnego  PPS-1). Z kolei przy tytule bloku E.2  Rodzaj sprawy dodano obja[nienie, w ktrym zacytowano tre[ nowo dodanego przepisu art. 14b 2a O.p., o nastpujcej tre[ci:  przedmiotem wniosku ointerpretacj indywidualn nie mog by przepisy prawa podatkowego regulujce wBa[ciwo[ oraz uprawnienia i obowizki organw podatkowych oraz organw kontroli skarbowej (art. 14b 2a ustawy  Ordynacja podatkowa) . Dodatkowo w celu doprecyzowania w tym bloku zgrupy okre[lanej jako  inne wyodrbniono sprawy dotyczce podatku od wydobycia niektrych kopalin i podatku wglowodorowego. Nastpna zmiana polega na dodaniu pomidzy sekcjami J i obecn sekcj K sekcji pt.  Powiadomienie o wydaniu interpretacji . Zwizane jest to z wyrokiem TrybunaBu Konstytucyjnego z dnia 25 wrze[nia 2014 r. sygn. K 49/12 oraz postanowieniem TrybunaBu Konstytucyjnego z dnia 29 pazdziernika 2014 r. sygn. akt S 5/14, w ktrym przedstawiona zostaBa uwaga dotyczca stwierdzonej w ustawie  Ordynacja podatkowa luki w prawie, ktrej usunicie jest niezbdne dla zapewnienia spjno[ci systemu prawnego Rzeczypospolitej Polskiej, polegajcej na braku urzdowej formy zakomunikowania zainteresowanemu o wydaniu (sporzdzeniu i podpisaniu) interpretacji indywidualnej przepisw prawa podatkowego wterminie okre[lonym w art. 14d ustawy oraz o pozytywnym lub negatywnym charakterze tej interpretacji. TrybunaB podkre[liB, |e  brak takiego uregulowania jest wad rozwa|anej instytucji, ktrej wyeliminowanie TrybunaB sygnalizuje Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej , ausunicie tej luki w prawie jest niezbdne dla zapewnienia spjno[ci systemu prawnego izagwarantowania optymalnej ochrony interesw podatnika. Zmiana ta stanowi rwnie| dopeBnienie przepisu 3 art. 14d, ktrego dodanie przewiduje ww. projekt ustawy o zmianie ustawy  Ordynacja podatkowa oraz niektrych innych ustaw, stanowicy, |e wnioskodawca mo|e w ka|dym czasie wystpi z |daniem poinformowania go telefonicznie albo za pomoc [rodkw komunikacji elektronicznej, o dacie wydania na jego wniosek interpretacji indywidualnej oraz o zawartej w niej ocenie jego stanowiska albo o innym sposobie rozstrzygnicia sprawy. Informacj przekazuje si niezwBocznie jednak nie pzniej ni| w dniu roboczym nastpujcym po dniu wydania interpretacji albo innego rozstrzygnicia w sprawie. PozostaBe zmiany maj charakter redakcyjny. Projektowane rozporzdzenie wejdzie w |ycie od dnia 1 stycznia 2016 r. Projekt nie zawiera przepisw technicznych. Projekt rozporzdzenia nie podlega obowizkowi notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczcych sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktw prawnych. Wstpna ocena zgodno[ci z prawem Unii Europejskiej  materia regulowana przedmiotowym rozporzdzeniem nie jest objta zakresem Unii Europejskiej. Stosownie do postanowieD art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o dziaBalno[ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pzn. zm.) oraz 52 ust. 1 uchwaBy Nr 190 Rady Ministrw z dnia 29 pazdziernika 2013 r.  Regulamin pracy Rady Ministrw (M.P. poz. 979) projekt rozporzdzenia zostanie udostpniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rzdowego Centrum Legislacji, w serwisie Rzdowy Proces Legislacyjny. Pracownik wBa[ciwy w sprawach projektu: Marcin Krawczyk GBwny Specjalista ZespB do Spraw Nadzoru nad Jednolito[ci Interpretacji Przepisw Prawa Podatkowego Departament Polityki Podatkowej tel. 32-66     99999999999::::(:d::::t;x;z;|;;;;;;<<"<6<<=$=^=`===>.>??0?:?>?b???ۢۙҙəə~h@5CJaJh 5CJaJhG5CJaJh@5CJaJhH~5CJaJh(v5CJaJh(vh(v5CJaJh&5CJaJh5CJaJhNs5CJaJhU%R5CJaJhV?5CJaJh,5CJaJh55CJaJ1??@H@p@r@B B"B$B:BhBpBCC|C~CCCCCCDDDrDvDDBEHHJJKKLL5CJaJh 8\5CJaJh 5CJaJhuwbhb5CJaJhr!h 8\5CJaJhr!h*9>5CJaJhr!hb5CJaJhr!h5CJaJh&5CJaJh5CJaJhH~5CJaJhNs5CJaJh@h@5CJaJh@5CJaJ%hF 5CJaJh 8\h 8\5CJaJh 8\5CJaJh<|"h<|"5CJaJh<|"5CJaJhuwbhgPy5CJaJhuwbh*9>5CJaJhuwbh 8\5CJaJpQRSTXXXXXXY.YYYZ0Z4Z6Z:ZZBZDZJZLZôښhB{jhB{Uh*hd~TCJaJhhlCJOJQJaJhhNOCJOJQJaJhhXtCJaJhhl5CJaJhhlCJaJhfjh#3CJaJhBCJaJh<|"CJaJBZFZHZJZLZ  p#gdK 90P&P . A!"#$n% Dp^+ 002 0@P`p2( 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p8XV~_HmHnHsHtH<`< Normalny_HmHsHtHD@D  NagBwek 1$$@&a$5D@D  NagBwek 2$$@&a$5CJH@H  NagBwek 3$$@&a$5CJ@@@  NagBwek 4$$@&a$CJJA J Domy[lna czcionka akapituTiT  Standardowy :V 44 la ,k , Bez listy JB@J Tekst podstawowy$a$5CJL+L !Tekst przypisu koDcowego<@< NagBwek  p#CJTQ@"T Tekst podstawowy 3$7$8$H$a$CJH2H Tekst przypisu dolnegoP&`AP OdwoBanie przypisu dolnegoH*\C@R\ Tekst podstawowy wcity$`a$CJT*`aT OdwoBanie przypisu koDcowegoH*JPrJ Tekst podstawowy 2 dx@ @@ 0Stopka  p# CJOJQJ2U`2 HiperBcze>*B*88 apple-style-spanF@F i1 Tekst dymkaCJOJQJ^JaJ,, _^w tabulatory@@ 2? Akapit z list ^JoJ 2?Tekst podstawowy Znak5CJtt fjTabela - Siatka7:V0:o: l0 Stopka Znak CJOJQJR/R -Tekst przypisu koDcowego ZnakN'`!N 0OdwoBanie do komentarzaCJaJ<@2< $0Tekst komentarza#BAB #0Tekst komentarza ZnakBj@12B &0Temat komentarza%5\HoaH %0Temat komentarza Znak5\L^@rL b0Normalny (Web) ' CJPJaJO 5A1oznrodzaktutznustawalubrozporzdzenieiorganwydajcy(dd[$\$CJaJzOz 5A$dataaktudatauchwalenialubwydaniaaktu)dd[$\$CJaJO 5A0tytuaktuprzedmiotregulacjiustawylubrozporzdzenia*dd[$\$CJaJPK![Content_Types].xmlN0EH-J@%ǎǢ|ș$زULTB l,3;rØJB+$G]7O٭VFMG.|H" rxx5aKFXKS1,G-TNz b1UB8;^e9nNӨZ=dwqŷ7͠iލ.éIB'º;z~ݡOCQJ ˦96M .*!ޞovngUVo UYC<7^S*C0ױDzRA#8ꍉU47U6K|Ptu̹'Yv@~ !E1 ۰Nh4Of**byp/36Ĵ^NhwQV5nhϿ~Tڲ7ac$bL.Xܢ5w97[ Cֳ6|O(c5c4-h܇EMnUD !~`ϘJ0A?My71e1ۭ.Ѣ-4RUn{uSLɟ)nL \BuB7Ji\Cbw@m/k_֜aΒjFHP؏T,مdf|,Yd̬#r@PU(T7$ow<缂Frz:Y'[`߇@ST滪7_ǬFQ Zyٿ ڎ`rPh1,QWIDANT~AoE)C3`]dm2iVֵ褽Vl &$h j$9?>pq{|~!H#$$$$$$ $!$#$'$ _''11RRTVghH R r s 3 ??sopp JKkT8948>>pq{|~!H#$$$$$$$$ $!$#$'$nH- YD {M)=~B"W]7*9>Jh>V?5A'BQBPCmcD E$.FGFjF:$Gc2GJXGUH6H IIJNO8XOPU%RpS+Td~Ts0UAU{VJ]W XXYTZ/Zl9[ 8\^+^8_R!`NabWb%bwRbXVbuwbgcpckd efeafhho3hfj:1kkl'l!m:'md7mdppq)RrxrsBsg)t;tQtg)u RuWu/\u(vvaw_^w_w}x$yygPyv[y_yB{|u~6G%&Ns|0.;HF #A[-&(lZ2h.BA|oT X  Gi:Iio-Wt{Z'B{7KJU B@hOAp%+GSuJ!8jW8 Se'H=C=?Ro< 6_ F<2?&H~o2Tv /D"ma7p{-Ze$qG2XtHd}-Cw:h34t u#3(,KjghGR5b 4]aa!v4Fjb_(n TcyPGp_`&ep0be$$@ &$ "&8UnknownG*Ax Times New Roman5Symbol3. *Cx Arial5. .[`)Tahoma7.@Calibri?= *Cx Courier New;WingdingsA$BCambria Math"1K;'K;':(B(B4$$ 2qHP ?_y2!xx ROZPORZDZENIEKrawczyk MarcinWgrodzka Magdalena$      Oh+'0`    ( 4@HPXROZPORZDZENIEKrawczyk MarcinNormalWgrodzka Magdalena2Microsoft Office Word@@ ?2T@?@?(՜.+,0 hp|  MFB$ ROZPORZDZENIE Tytu  !"#$%&'()*+,-./012346789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWYZ[\]^_abcdefgjknRoot Entry F0m1Table5EWordDocument ;hSummaryInformation(XDocumentSummaryInformation8`MsoDataStoreY@3RCBKCBILFR==2Y@3Item PropertiesUCompObj {   F)Dokument programu Microsoft Word 972003 MSWordDocWord.Document.89q