ࡱ> SVPQR[2bjbj~~8RbbV DD8@L L L L !(!!р$}3*!!!!!L L H="l%l%l%!L L рl%!рl%l%hV tL 6W*"5p<_<qp]"<]x t t]t !!l%!!!!!#!!!!!!!]!!!!!!!!!DV :Nazwa projektu Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarw i usBug oraz o zmianie niektrych innych ustaw Ministerstwo wiodce i ministerstwa wspBpracujce Ministerstwo Finansw Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu PaweB Gruza Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansw Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu Zastpca Dyrektora Departamentu PT  Zbigniew Makowski; Tel. 694-48-72; e-mail:  HYPERLINK "mailto:zbigniew.makowski@mf.gov.pl" zbigniew.makowski@mf.gov.pl Starszy specjalista  Tomasz Zajm; tel. 694-42-13; e-mail:  HYPERLINK "mailto:tomasz.zajm@mf.gov.pl" tomasz.zajm@mf.gov.plData sporzdzenia 12.05.2017 r. yrdBo: Zapowiedz z expose Nr w wykazie prac & . w trakcie OCENA SKUTKW REGULACJIJaki problem jest rozwizywany?Uszczelnianie systemu podatku od towarw i usBug oraz zapewnienie wikszej stabilno[ci wpByww z tytuBu podatku od towarw i usBug, jak rwnie| zapobieganie unikania pBacenia podatku to jeden z gBwnych celw prowadzonej polityki podatkowej. Celem projektowanego aktu prawnego jest realizacja powy|szego celu poprzez wprowadzenie nowego narzdzia tj. mechanizmu podzielonej pBatno[ci. GBwnym zaBo|eniem tego mechanizmu jest podzielenie pBatno[ci za dostarczone towary lub wy[wiadczone usBugi na kwot netto, ktra wpBacana jest przez nabywc na konto dostawcy lub usBugodawcy oraz kwot podatku VAT, ktra trafia bezpo[rednio na odrbny rachunek VAT. Z tego odrbnego rachunku VAT podatnik mgBby pBaci VAT naliczony wynikajcy z faktur, ktre otrzymuje od swoich dostawcw oraz mgBby opBaca swoje zobowizanie podatkowe z tytuBu podatku od towarw i usBug do urzdu skarbowego. Ponadto, na rachunek VAT podatnik mgBby otrzymywa zwroty nadwy|ki podatku od towarw i usBug naliczonego w przyspieszonym terminie. Rekomendowane rozwizanie, w tym planowane narzdzia interwencji, i oczekiwany efekt Mechanizm podzielonej pBatno[ci uwa|any jest za jedno z rozwizaD do przeciwdziaBania nadu|yciom i oszustwom podatkowym. Umo|liwia bowiem organom podatkowym monitorowanie i blokowanie [rodkw na rachunkach VAT, eliminujc ryzyko znikania podatnikw wraz z zapBaconym im przez kontrahentw, a nieodprowadzonym podatkiem VAT. Mechanizm ten z zaBo|enia utrudnia, lub wrcz uniemo|liwia, powstawanie nadu|y ju| na etapie samej transakcji. Jednocze[nie zapewni lepsz transparentno[ rozliczeD VAT-owskich i utrudni wyprowadzanie pienidzy za granic. Proponowane w projekcie rozwizanie zakBada dobrowolno[ w stosowaniu mechanizmu podzielonej pBatno[ci. Inicjatyw w powy|szym zakresie pozostawia si nabywcy towarw lub usBug, niemniej jednak skorzystanie przez niego z tej metody rozliczeD bdzie oznaczaBo okre[lone konsekwencje zarwno dla nabywcy, jak i dla dostawcy towarw lub [wiadczcego usBugi. Proponowane przepisy zawieraj rwnie| system zacht dla tych podatnikw, ktrzy podejm decyzje o dobrowolnym stosowaniu mechanizmu podzielonej pBatno[ci. W szczeglno[ci w przypadku podatnikw, ktrzy bd stosowa metod podzielonej pBatno[ci nie bd miaBy zastosowania regulacje zwizane ze stosowaniem sankcji, okre[lonych w art. 112b i art. 112 c ustawy o VAT oraz nie bd miaBy zastosowanie przepisy o odpowiedzialno[ci solidarnej, zawarte w dziale Xa. Ponadto, je|eli podatnik zdecyduje si na zwrot nadwy|ki podatku od towarw i usBug naliczonego na rachunek VAT, wwczas taki zwrot bdzie mu dokonany w przyspieszonym terminie (25 dni). Przewiduje si rwnie| rezygnacj z pobierania wy|szej kwoty odsetek za zwBok w odniesieniu do zalegBo[ci w podatku od towarw i usBug, je|eli podatnik korzysta z mechanizmu podzielonej pBatno[ci do zalegBo[ci powstaBej za okres, za ktry podatnik w zBo|onej deklaracji podatkowej wykazaB kwot podatku naliczonego, ktrej 95% wynika z faktur, ktre zostaBy zapBacone z zastosowaniem mechanizmu podzielonej pBatno[ci. Dodatkow zacht jest skBonienie podatnikw do wcze[niejszej zapBaty zobowizania z tytuBu podatku od towarw i usBug, je|eli zostanie ona dokonana za pomoc rachunku VAT. W takim przypadku kwota zobowizania bdzie zmniejszona o kwot obliczon na podstawie zaproponowanego wzoru, uzale|nion od kwoty zobowizania, stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego obowizujcej na dwa dni robocze przed dniem zapBaty oraz terminu, w jakim zobowizanie zostanie uregulowane. Zmiany w innych ustawach umo|liwi wprowadzenie mechanizmu podzielonej pBatno[ci w sposb kompleksowy W ustawie  Kodeks postpowania cywilnego proponuje si dodanie regulacji w zakresie przepadku [rodkw zgromadzonych na rachunku VAT, ktre bd podlegaBy przepadkowi na rzecz Skarbu PaDstwa w przypadkach okre[lonych w ustawie o VAT. W ustawie o rachunkowo[ci proponuje si wprowadzenie dla jednostek sporzdzajcych sprawozdanie finansowe zgodnie z zaBcznikiem nr 1 do ustawy obowizku ujawniania w informacji dodatkowej warto[ci [rodkw zgromadzonych na rachunku VAT. Powy|sza konieczno[ wynika z faktu, i| [rodki te mog by przeznaczone wyBcznie na cele okre[lone w niniejszym projekcie ustawy. A zatem jednostka nie mo|e nimi dowolnie dysponowa, jak to jest w przypadku [rodkw zgromadzonych na innych rachunkach bankowych jednostki. W ustawie  Prawo bankowe proponuje si dodanie nowego rozdziaBu zatytuBowanego  Rachunek VAT , ktry bdzie zawiera regulacje dotyczce obowizku otwarcia i zasad prowadzenia rachunku VAT. Proponowane regulacje okre[laj obowizek dla banku otwarcia i prowadzenia rachunku VAT dla podmiotu, ktremu bank otwiera rachunek rozliczeniowy, ktry bdzie sBu|yB gromadzeniu [rodkw pieni|nych wyBcznie z tytuBu zapBaty odpowiadajcej kwocie podatku od towarw i usBug pBaconej dostawcy towarw lub usBugodawcy przy u|yciu dedykowanego komunikatu przelewu na potrzeby mechanizmu podzielonej pBatno[ci oraz zwrotu podatku od towarw i usBug przez urzd skarbowy. W ustawie  Prawo upadBo[ciowe proponuje si regulacj polegajc na tym, |e do masy upadBo[ciowej nie wchodz [rodki pieni|ne znajdujce si na rachunku VAT. W ustawie o spBdzielczych kasach oszczdno[ciowo-kredytowych proponuje si wprowadzenie regulacji dotyczcych obowizku otwarcia przez kasy rachunku VAT, ktry bdzie sBu|yB gromadzeniu [rodkw pieni|nych wyBcznie z tytuBu zapBaty odpowiadajcej kwocie podatku od towarw i usBug pBaconej dostawcy towarw lub usBugodawcy przy u|yciu dedykowanego komunikatu przelewu na potrzeby mechanizmu podzielonej pBatno[ci oraz zwrotu podatku od towarw i usBug przez urzd skarbowy. Do zasad prowadzenia rachunku VAT bd miaBy odpowiednio zastosowanie przepisy ustawy  Prawo bankowe. Jak problem zostaB rozwizany w innych krajach, w szczeglno[ci krajach czBonkowskich OECD/UE? WBochy - wprowadzono system podziaBu pBatno[ci dla towarw i usBug dostarczanych wBoskim organom publicznym (np. organom paDstwowym i samorzdowym, izbom handlowym, uczelniom wy|szym i szpitalom). W ramach tego systemu dostawcy powinni nadal nalicza wBoski VAT tym organom publicznym (tam, gdzie jest to wymagane, chyba, |e ma zastosowanie mechanizm odwrconego obci|enia). Organy publiczne "podziel" pBatno[ za faktur - przeka| kwot netto dostawcy a VAT na zablokowane konto bankowe VAT nale|ce do Skarbu PaDstwa. W rezultacie podatnicy, ktrzy sprzedaj towary lub [wiadcz usBugi wBoskim organom publicznym, musz wystawia faktury zawierajce fraz "podzielona pBatno[" i zapisywa faktur w zwykBy sposb. Nie mog jednak uwzgldnia podatku VAT jako zobowizania, poniewa| taki podatek VAT nie bdzie uwzgldniony do okresowych (miesicznych lub kwartalnych) pBatno[ci. System ten nie ma zastosowania w przypadkach [wiadczenia profesjonalnych usBug podlegajcych opodatkowaniu podatkiem dochodowym, takich jak honoraria profesjonalistw (np. prawnikw, ksigowych) i w przypadku dostaw podlegajcych mechanizmu odwrotnego obci|enia. Decyzja wykonawcza Rady 2015/1401/UE z dnia 14 lipca 2015 r. ("Decyzja"), opublikowana w Dzienniku Urzdowym Unii Europejskiej L217/7 z dnia 18 sierpnia 2015 r., upowa|nia WBochy do korzystania z systemu podziaBu pBatno[ci. Ponadto decyzja upowa|nia WBochy do domagania si, aby faktury, wystawiane w zwizku z dostawami towarw i usBug dla organw publicznych, zawieraBy specjaln uwag, |e VAT musi zosta wpBacony na odrbne i zablokowane konto bankowe administracji podatkowej. Decyzja ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2015 r. Do dnia 31 grudnia 2017 r. Czechy  wprowadzony mechanizm split payment stosowany jest dobrowolnie przez podatnikw VAT (nie wymaga zatem uzyskania zgody ze strony Unii Europejskiej). Przyjty model zakBada, |e jest to alternatywa do odpowiedzialno[ci solidarnej, ktra jest jednak wyBczona, je[li nabywca skorzysta ze split payment. Korzystajc ze split payment wraz z dokonaniem pBatno[ci, nabywca przekazuje organowi podatkowemu informacje identyfikujce transakcj, tj. dane wBasne oraz dane sprzedawcy, warto[ nale|nego podatku VAT, dat sprzeda|y lub dat otrzymania zapBaty przez sprzedawc. Nabywca dokonuje zapBaty podatku VAT bezpo[rednio na rachunek bankowy organu podatkowego, wBa[ciwego dla siedziby sprzedawcy. Podmioty, na ktre oddziaBuje projektGrupaWielko[yrdBo danych OddziaBywaniePodatnicy podatku od towarw i usBug, tzw. podatnicy VAT czynni. Sektor bankowy (krajowe banki komercyjne, bank spBdzielcze) SpBdzielcze Kasy Oszczdno[ciowo - Kredytowe Liczba podatnikw VAT czynnych wg stanu na koniec 2016r. - 1 643595 Liczba krajowych bankw komercyjnych i bankw spBdzielczych wg stanu na koniec 2016r.  594 Liczba SKOK na koniec wrze[nia 2016 r. - 41 Dane wBasne : hurtownia danych SPR VAT wg stanu na dzieD 25.01.2017 r. Strona internetowa Komisji Nadzoru Finansowego. Opracowanie: Sektor bankowy. Dane miesiczne. Strona internetowa SKOK. Opracowanie: SKOK w liczbach.1. Podatnicy decydujcy si na stosowanie metody podzielonej pBatno[ci bd zobowizani na tzw. dedykowanym poleceniu przelewu do podzielenia pBatno[ci za dostarczone towary lub wy[wiadczone usBugi na kwot netto, ktra wpBacana jest przez nabywc na konto dostawcy lub usBugodawcy oraz kwot podatku VAT, ktra trafia bezpo[rednio na odrbne konto VAT. 2 i 3. W celu umo|liwienia podatnikom nabywajcym towary lub usBugi dokonywania pBatno[ci w ramach mechanizmu podzielonej pBatno[ci, banki lub spBdzielcze kasy oszczdno[ciowo-kredytowe bd zobowizane zaBo|y rachunek VAT dla ka|dego podatnika VAT.Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wynikw konsultacji Projekt nie byB przedmiotem pre-konsultacji. Projekt bdzie przedmiotem uzgodnieD i konsultacji publicznych m. in. z organizacjami zrzeszajcymi banki, SKOK-i oraz organizacjami przedsibiorcw. Nie jest wykluczone, |e wyznaczony termin do zajcia stanowiska mo|e by krtszy ni| 21 dni z uwagi na pilno[ w jego dalszym procedowaniu, w szczeglno[ci potrzeb jak najwcze[niejszego dostosowania systemw rachunkw bankowych przez banki i SKOK-i.  WpByw na sektor finansw publicznych(ceny staBe z & & r.)Skutki w okresie 10 lat od wej[cia w |ycie zmian [mln zB]20182019202020212022202320242025202620272028Acznie (0-10)Dochody ogBem4193 3387 5848 0848 5849 0009 0009 0009 0009 0009 00082 008bud|et paDstwa4 >N x z 4 L D F j l n x ĸܡuj[LhWhSTOJQJmH sH hWh?SOJQJmH sH hWhoYOJQJhWh`4OJQJhWhtjOJQJhWh?SOJQJhWhSTOJQJhWh`45OJQJhWhNnOJQJhWhFjOJQJ\hWhSTOJQJ\hWhnGOJQJ\hWhpjOJQJhWhu5OJQJhWhpj5OJQJN z 4 L n < 8 x z d$Ifgdhd$If`gd70d$If`gd| d$Ifgd`4d$If`gd*$d$Ifa$gd~dx$If`gdea  8 : < H L ~  4 6 8 ϫ񠕊l]lHl)hWhlx0J"B*OJQJmH phsH hWhlxOJQJmH sH %jhWhlxOJQJUmH sH hWh?SOJQJhWhlxOJQJhWhtjOJQJhWhJOJQJ)hWhST0J"B*OJQJmH phsH hWhSTOJQJmH sH %jhWhSTOJQJUmH sH hWh?SOJQJmH sH hWhtjOJQJmH sH 8 \ ^ ` b f p v x 㹪{o{oc{XM>MhWhpjCJOJQJaJhWhpjOJQJhWhOJQJhWhST5OJQJhWhfW5OJQJhWhpj5OJQJhWh=R<OJQJhWh705OJQJhWhh5OJQJhWhtjCJOJQJaJhWhSTCJOJQJaJhWhCJOJQJaJhUCJOJQJaJheCJOJQJaJhWh`45CJOJQJaJ $@-$9d$If^9a$gdLkd$$IflK0k&{  t0 44 laPpytGd d$Ifgd| d$IfgdCydx$IfgdCy $&JdfhLjb~"hx\` N`TV䵭|qf[hWh?.sOJQJhWh YtOJQJhWh goOJQJhWhpj@OJQJhWhn!5@OJQJhchcOJQJhWhSTOJQJhcOJQJhWh7jOJQJhWhpj5OJQJhWhc5OJQJhWh=5OJQJhWhpjOJQJhWhpj5CJ OJQJaJ $&fe$ & F>d<<$If^>`a$gdpjzkd$$Ifl&( ` t 0 44 laPp ytGdfhl\^uuu$d$Ifa$gdSTzkdb$$IflM&( ` t 0 44 laPp ytGd^` e$ & F>d<<$If^>`a$gd&?zkd$$Ifl&(  t 0 44 laPp ytGd  V**,***,ufWWWHH$d$Ifa$gd'$d$Ifa$gd($d$Ifa$gdST$d$Ifa$gdzkd$$Ifl&( ` t 0 44 laPp ytGdV *"^",#&'(***,***L+,-01546>77;;;~<<<<II\Oxk^khWhpj@OJQJhWhI@OJQJhWhpj6OJQJhWhpj5OJQJhWhK<5@OJQJhWhpjOJQJhWh5OJQJhWh'5OJQJhWh'OJQJhWhZOJPJQJtHhWhZOJQJhcOJQJhlMtOJQJhWh(OJQJ!,,00N25587:7;;;oqkdK$$Ifl&( t0 44 laPp ytGd$d$Ifa$gdST$d$Ifa$gd' ;<<pCEI^O`OeVVVGG$d$Ifa$gd|$d$Ifa$gdIzkd$$Ifl3&( ` t 0 44 laPp ytGd$ & F>d<<$If^>`a$gd!}\O^O`ObOOOOOOP PdQfQRR SSSSSSSSVTXTZTTTTTTµ¥šssfffSffS%jhWh-v0J!@OJQJUhWh-v@OJQJhWh\@@OJQJhWhST@OJQJhWh++@OJQJhWh3&OJQJhWh3&h3&@OJQJhWh1V@OJQJhWh3&@OJQJhWhpj5OJQJhWhpjOJQJhWhpj@OJQJhWh 36@OJQJ`ObOOn$ & F>d<<$If^>`a$gd>!qkd}$$Ifl&( t0 44 laPp ytGdOOOOOPssss$d($Ifa$gdjcrzkd $$Iflg&( ` t 0 44 laPp ytGdP PPQfQE--- & F>d$If^>`gd++kd$$Ifl\P &l vJ  t0 44 laPp(ytGdfQQR SSSZTTWWY d$IfgdI & F?d$If^?`gd-v d$Ifgd| & F6d$If^`6gd++ TWWWWWWYYYYYZ$Z(Z*ZZZf[h[[[h\\]]]]]^ǻ|reer|XMhWhpjOJQJhWhpj@OJQJhWh}I@OJQJhlMt@OJQJhWh@@OJQJhWh(@OJQJhWh 36@OJQJhWhpj5OJQJhWhev5OJQJhWh`45OJQJhWh3&OJQJ hWhIhWh3&@OJQJhWh@OJQJhWhI@OJQJYY&ZE&$ & F>d<<$If^>`a$gd>!kd$$Ifl\P &l vJ  t0 44 laPp(ytGd&Z(Z*ZZ]]]]]]uuuuuuuu$d$Ifa$gd|zkdY$$Ifl.&( ` t 0 44 laPp ytGd ]]^e$ & F>d<<$If^>`a$gdjcrzkd$$IflV&(  t 0 44 laPp ytGd^^,^^wd$d(($Ifa$gd3& (($Ifgdzkd$$Iflk&( ` t 0 44 laPp ytGd^^^*^,^^^^^^^_0_2_N_P_ôâtbVF7hWh(CJOJQJaJhWh(5CJOJQJaJhWhG6OJQJ#hWhG5@CJOJQJaJ"hWhG5CJOJQJ\aJhWhG6CJOJQJaJhWh3&6OJQJ#hWh3&6@CJOJQJaJhWhVCJOJQJaJhWh3&CJOJQJaJhWh3&6CJOJQJaJhWhO_CJOJQJaJhWhCJOJQJaJ^^^^^^^^^eULLLLLL $$Ifa$d(($Ifgd*kdB $$Ifl40! &`=   t0 44 laPpytGd^^^^__0_2_P_X_d_p_|___________Ffn $$Ifa$gdV C d$Ifgd&?Ff $d(($Ifa$gd* $$Ifa$P____`JLpr^`xz (ؚښ46fhrt @~(B ԔԔhlMtCJOJQJaJhWh CJOJQJaJhWh(5CJOJQJaJhWh(CJOJQJaJUhWh(CJ OJQJ\aJ hWh(CJOJQJaJhWh(OJQJ"hWh(5CJ OJQJ\aJ 3193 3387 5848 0848 5849 0009 0009 0009 0009 0009 00082 008ograniczenie oszustw2 5007 5008 0008 5009 0009 0009 0009 0009 0009 0009 00089 500skrcenie terminu zwrotu do 25 dni-2 081-4 162-416-416-416000000-7 492JSTpozostaBe jednostki (oddzielnie)Wydatki ogBembud|et paDstwaJSTpozostaBe jednostki (oddzielnie)Saldo ogBem4193 3387 5848 0848 5849 0009 0009 0009 0009 0009 00082 008bud|et paDstwa4193 3387 5848 0848 5849 0009 0009 0009 0009 0009 00082 008JSTpozostaBe jednostki (oddzielnie)yrdBa finansowania  Dodatkowe informacje, w tym wskazanie zrdeB danych i przyjtych do obliczeD zaBo|eDPrzedstawiane w tabeli dodatnie skutki bud|etu paDstwa zostaBy oszacowane przy zaBo|eniu, |e szacowane obecnie ubytki dochodw z tytuBu oszustw w podatku VAT na kwot 10 mld zB zostan ograniczone w stosunku do stanu obecnego: w 2018 r. o 25%, w 2019 r. o 75%, w 2020 r. o 80%, w 2021 r. o 85%, w 2022 r. o 90%. Przewiduje, |e w nastpnych latach ograniczenie to pozostanie bez dalszych zmian. Co istotne, skutki te zostaBy wyszacowane jako efekt wszystkich podejmowanych dziaBaD majcych na celu uszczelnienie poboru podatku od towarw i usBug, zarwno legislacyjnych, jak i planowanych rozwizaD organizacyjnych i informatycznych. Powy|sze wynika z faktu, |e wszystkie te dziaBania wzajemnie si uzupeBniaj, i rozdzielenie efektw poszczeglnych dziaBaD jest niemo|liwe. Przedstawione ujemne skutki wynikaj z projektowanego skrcenia terminu zwrotu dla podmiotw, ktre wejd w projektowany system rozliczania podatku VAT, co powoduje przesunicie dochodw podatkowych. yrdBem danych do wyliczenia tych skutkw byBy dane nt. deklarowanych przez podatnikw zwrotw w IV kwartale 2016 r. Proponowane rozwizania w zakresie dotyczcym rezygnacji w okre[lonych przypadkach z pobierania wy|szej kwoty odsetek za zwBok oraz obni|enia kwoty zobowizania w przypadku jego wcze[niejszej zapBaty, bd powodowaBy powstanie ujemnych skutkw. Jednak|e ze wzgldu na trudno[ci w okre[leniu do jakich kwot proponowane rozwizania bd miaBy zastosowanie oraz jakiej cz[ci podatnikw te rozwizania bd dotyczyBy, oszacowanie skutkw w tym zakresie jest bardzo trudne i mogBoby by obarczone du|ym marginesem bBdu. WpByw na konkurencyjno[ gospodarki i przedsibiorczo[, w tym funkcjonowanie przedsibiorcw oraz na rodzin, obywateli i gospodarstwa domowe SkutkiCzas w latach od wej[cia w |ycie zmian0123510Acznie (0-10)W ujciu pieni|nym (w mln zB, ceny staBe z 2015 r.)du|e przedsibiorstwa -34,6 -116,8 -139,7 -162,6 -192,1 -227,4 -1 895sektor mikro-, maBych i [rednich przedsibiorstw -43,1 -145,3 -173,9 -202,3 -239,0 -282,9 -2 358rodzina, obywatele oraz gospodarstwa domowe------- FORMTEXT (dodaj/usuD)W ujciu niepieni|nymdu|e przedsibiorstwaWdro|enie systemu podzielonej pBatno[ci bdzie miaBo pozytywny wpByw na warunki prowadzenia dziaBalno[ci gospodarczej poprzez zwikszenie pewno[ci obrotu gospodarczego i popraw pozycji konkurencyjnej uczciwych przedsibiorstw. Dziki wprowadzeniu niniejszego rozwizania zostanie ograniczona nieuprawniona przewaga, jak podmioty dopuszczajce si oszustw podatkowych osigaBy dotychczas nad uczciwymi podatnikami VAT.sektor mikro-, maBych i [rednich przedsibiorstwrodzina, obywatele oraz gospodarstwa domowe - FORMTEXT (dodaj/usuD)NiemierzalneSektor przedsibiorstw niefinansowychDokonywanie pBatno[ci w sposb podzielony bdzie likwidowaBo ryzyko pocignicia uczciwego podatnika do solidarnej odpowiedzialno[ci za oszustwa, ktrych dopu[ciB si ich kontrahent. Ograniczenie potrzeby skrupulatnej weryfikacji kontrahentw przez podmioty wykorzystujce system podzielonej pBatno[ci przeBo|y si na wymierne korzy[ci czasowe (a przez to rwnie| finansowe) dla przedsibiorcw. Z drugiej strony, w ka|dym przedsibiorstwie, ktre jest czynnym podatnikiem VAT wystpi regularne koszty zwizane z dodatkowym czasem potrzebnym na wypeBnienie zobowizaD podatkowych. FORMTEXT (dodaj/usuD)Dodatkowe informacje, w tym wskazanie zrdeB danych i przyjtych do obliczeD zaBo|eD Nale|y wyr|ni trzy gBwne kategorie kosztw dla przedsibiorstw wynikajce z wprowadzenia regulacji: (1) jednorazowe nakBady na dostosowanie informatycznych systemw ksigowych; (2) zwikszone nakBady na bie|c obsBug ksigowo[ci ; (3) obni|enie pBynno[ci firm poprzez utrzymywanie cz[ci [rodkw na rachunku VAT. Jednorazowe koszty dostosowania systemw informatycznych wystpi w firmach, ktre korzystaj ze zautomatyzowanych przeleww. Systemy ksigowe w tych firmach bd wymagaBy aktualizacji umo|liwiajcej korzystanie z formularzy przeleww wykonujcych pBatno[ w sposb podzielony. W przypadku pozostaBych przedsibiorstw wprowadzenie regulacji nie bdzie generowaBo kosztw jednorazowych. Konieczno[ regularnego zwikszenia nakBadw bdzie wynikaBa m.in. z potrzeby monitorowania wpByww na wBasne konto VAT oraz z dokonywania ewentualnych korekt przy bBdnie przeprowadzonych transakcjach. Samo dokonywanie pBatno[ci w sposb podzielony nie bdzie zrdBem dodatkowych kosztw  zapBata bdzie dokonywana z wykorzystaniem specjalnego formularza dostpnego w ramach bankowego systemu transakcyjnego wykorzystywanego przez przedsibiorstwo. Ograniczenie pBynno[ci przedsibiorstwa w przypadku powszechnego funkcjonowania systemu podzielonej pBatno[ci wynika z faktu, |e w mechanizmie tym [rodki otrzymane na poczet nale|nego VAT nie bd mogBy by wykorzystywane przez firmy do bie|cych operacji niezwizanych z rozliczeniem VAT. Kosztem dla przedsibiorstw wynikajcym z obni|onej pBynno[ci bd zatem utracone odsetki od depozytw (w przypadku gdy firma ma nadwy|ki pBynno[ci) lub koszt zacignicia dodatkowego kredytu obrotowego. Wprowadzenie regulacji mo|e ograniczy pBynno[ w niektrych przedsibiorstwach. Zakres wpBywu bdzie inny dla ka|dej firmy i bdzie zale|ny od nastpujcych charakterystyk: (1) udziaBu sprzeda|y dla krajowych firm w sprzeda|y ogBem  przedsibiorstwa, ktre zajmuj si eksportem lub sprzeda| detaliczn bd miaBy mniej [rodkw zgromadzonych na rachunku VAT, przez co ich koszty bd ni|sze proporcjonalnie do zaanga|owania we wskazane rodzaje dziaBalno[ci; (2) [rednich stawek VAT nale|nego i naliczonego w przedsibiorstwie  im wiksza przewaga [redniej stawki VAT nale|nego nad stawk VAT naliczonego tym wy|sze koszty; (3) udziaBu warto[ci dodanej (wynagrodzenia pracy i kapitaBu) w przychodach firmy  im wy|szy udziaB tym ni|sze koszty; (4) struktury terminw dostaw i pBatno[ci nabycia oraz sprzeda|y firmy  im wiksze rozbie|no[ci w terminach dostaw i sprzeda|y, tym wiksze koszty (5) udziaBu pBatno[ci dokonywanych i otrzymywanych przelewami bankowymi  przewaga pBatno[ci dokonywanych przelewami nad pBatno[ciami otrzymywanymi przelewami mo|e generowa wystpowanie nadwy|ek na koncie VAT, ktrych wyrwnanie jest dokonywane po zBo|eniu wniosku do urzdu skarbowego obsBugujcego przedsibiorstwo. W celu oszacowania wpBywu regulacji na sektor przedsibiorstw zbudowano model, ktry wykorzystano do oceny wpBywu regulacji na reprezentatywne przedsibiorstwo. Z modelu otrzymano przecitn warto[ [rodkw utrzymywanych na rachunku VAT wyra|on w relacji do wielko[ci firmy, mierzonej jej warto[ci dodan. Wynik obliczeD uzyskany dla reprezentatywnego przedsibiorstwa przeskalowano nastpnie na caBy sektor przedsibiorstw niefinansowych, dokonujc przy tym korekty o warto[ eksportu i transakcji detalicznych. Korekta byBa konieczna, gdy| regulacja dotyczy tylko transakcji zawieranych pomidzy firmami. Jednocze[nie transakcje zwizane z eksportem towarw i usBug s objte zerow stawk VAT nale|nego, przez co problem ograniczenia pBynno[ci w zwizku z tymi transakcjami nie bdzie wystpowaB. Kosztem dla przedsibiorstw bdzie koszt kredytu zaciganego na pokrycie oszacowanego ubytku pBynno[ci lub utrata korzy[ci zwizanych z zarzdzaniem dostpnymi [rodkami. W obliczeniach wykorzystano [rednie oprocentowanie nowych umw kredytowych w PLN (bez umw renegocjowanych) publikowane przez NBP. Koszty w ujciu nominalnym bd ewoluowaBy w kolejnych latach, co wynika m.in. ze wzrostu PKB oraz oczekiwaD dotyczcych ksztaBtowania si stp procentowych w kolejnych latach. Tym samym wyliczenia dla kolejnych lat zostaBy skorygowane o oczekiwany wzrost PKB Polski (traktowany jako przybli|enie wzrostu warto[ci dodanej w sektorze przedsibiorstw). Zastosowano rwnie| oczekiwania rynkowe dotyczce ksztaBtowania si stp procentowych w kolejnych latach (wykorzystano stopy procentowe implikowane z bie|cej wyceny instrumentw pochodnych IRS). Nale|y mie na uwadze, i| wskazane koszty zwizane z obni|eniem pBynno[ci przedsibiorstw mog w rzeczywisto[ci okaza si ni|sze, z uwagi na mo|liw popraw pBynno[ci wynikajc z przyspieszenia procedury zwrotw podatku dla przedsibiorstw realizujcych pBatno[ci w sposb podzielony.  Zmiana obci|eD regulacyjnych (w tym obowizkw informacyjnych) wynikajcych z projektu FORMCHECKBOX  nie dotyczyWprowadzane s obci|enia poza bezwzgldnie wymaganymi przez UE (szczegBy w odwrconej tabeli zgodno[ci). FORMCHECKBOX  tak  FORMCHECKBOX  nie  FORMCHECKBOX  nie dotyczy FORMCHECKBOX  zmniejszenie liczby dokumentw  FORMCHECKBOX  zmniejszenie liczby procedur  FORMCHECKBOX  skrcenie czasu na zaBatwienie sprawy  FORMCHECKBOX  inne:  FORMTEXT       FORMCHECKBOX  zwikszenie liczby dokumentw  FORMCHECKBOX  zwikszenie liczby procedur  FORMCHECKBOX  wydBu|enie czasu na zaBatwienie sprawy  FORMCHECKBOX  inne:  FORMTEXT       Wprowadzane obci|enia s przystosowane do ich elektronizacji.  FORMCHECKBOX  tak  FORMCHECKBOX  nie  FORMCHECKBOX  nie dotyczy Komentarz: WpByw na rynek pracy  Charakter proponowanych zmian nie powinien wpBywa na zmian ukBadu funkcjonowania rynku pracy. WpByw na pozostaBe obszary  FORMCHECKBOX  [rodowisko naturalne  FORMCHECKBOX  sytuacja i rozwj regionalny  FORMCHECKBOX  inne:  FORMTEXT        FORMCHECKBOX  demografia  FORMCHECKBOX  mienie paDstwowe  FORMCHECKBOX  informatyzacja  FORMCHECKBOX  zdrowieOmwienie wpBywu Charakter proponowanych zmian nie bdzie miaB wpBywu na pozostaBe obszary. Planowane wykonanie przepisw aktu prawnego 1 stycznia 2018 r.  W jaki sposb i kiedy nastpi ewaluacja efektw projektu oraz jakie mierniki zostan zastosowane? Ewaluacja efektw projektu bdzie dotyczyBa funkcjonowania w praktyce wprowadzonych rozwizaD prawnych. Bdzie to mo|liwe w oparciu o sygnaBy napBywajce od podmiotw oraz organw podatkowych. ZaBczniki (istotne dokumenty zrdBowe, badania, analizy itp.)  Brak.   https://www.knf.gov.pl/opracowania/sektor_bankowy/dane_o_rynku/Dane_miesieczne.html  http://www.skok.pl/o-skok/skok-w-liczbach     _*6BNZfr~ĖЖܖ $0< d$Ifgd&?Ff $$Ifa$gd( $$Ifa$<JL—̗Зԗؗܗ d$IfgdT Ff" d$Ifgd&?Ff $$Ifa$ XZ\^`bdfhjlnpr d$IfgdFf/- d$Ifgd&?Ff' d$IfgdT Șʘ̘ΘИҘԘؘ֘ژܘޘFfI8 d$Ifgd^K: d$Ifgd&?Ff2 d$IfgdFHJLNPRTVXZ\Ff= d$Ifgd d$Ifgd&?\^`zʙ֙ (0<HT`lxFfH $$Ifa$gdV C d$Ifgd&?FfcC d$IfgdxšĚƚȚʚ̚ΚКҚԚؚ֚ښ "Ff T d$Ifgd d$Ifgd&?Ff}N $$Ifa$gdV C"$&(*,.0246`bdf$d$Ifa$gd| d$IfgdAWFfY d$Ifgdfh fZKKK$d$Ifa$gd  d$Ifgdkd[]$$Ifl\0&?  t0 44 laPpytGdNȩʩ̩کܩDRTbdĹr`K`<hWh&#CJOJQJaJ)hWh(h:'s6@CJOJQJaJ#hWh(6@CJOJQJaJhWh(CJOJQJaJhWh(@OJQJ hWh(@CJOJQJaJhWh(5OJQJhWh(5@OJQJhWh(OJQJhWhCJOJQJaJhWhWCJOJQJaJhWh CJOJQJaJhWhVCJOJQJaJʩfO$ & Fdxx$Ifa$gdjcrkd$^$$Ifl0&?  t0 44 laPpytGdʩ̩کu$d$Ifa$gdFzkd^$$IflY&( ` t 0 44 laPp ytGdکܩ*.26:>DbdxiiiiiiidFfa$d$Ifa$gdF d$IfgdFzkd_$$Ifl&(  t 0 44 laPp ytGd dЪ *,:<JLZ\jlnЫҫޫFf f d$Ifgd&# $Ifgd&#ΪjlЫ>@ЬҬԬZ hlnprt^+jm|hWh&#CJOJQJUaJ hWhK@CJOJQJaJ'hWh&#CJOJQJaJmHnHu+j6rhWh&#CJOJQJUaJ%jhWh&#CJOJQJUaJhWh&#5@OJQJhWh&#5CJ OJQJaJ hWh&#CJOJQJaJ hWh&#@CJOJQJaJ$ .0>@BFfUo d$Ifgd&#Ffj $Ifgd&#.Z d$IfgdKFfv d$Ifgd&# G;;; d$Ifgd&#kdy$$Ifl4F X &`<8`  t0     44 laPpytGd hlG;+; d$Ifgd&# d$Ifgd&#kdz$$Ifl4F X & <8   t0     44 laPpytGdlnpG;. $Ifgd&# d$Ifgd&#kd~{$$Ifl4TF X & <8  t0     44 laPpytGdµҶԶֶضڶ4|ɸɸɃɸttttm^hWhmCJOJQJaJ hWhmhWh0'xCJOJQJaJ+jhWh&#CJOJQJUaJ hWhK@CJOJQJaJhWh&#5@OJQJ hWh&#@CJOJQJaJhWh&#CJOJQJaJ%jhWh&#CJOJQJUaJ'hWh&#CJOJQJaJmHnHuı:.. d$Ifgd&#kd)$$Ifl4F X & <8  t0     44 laPpytGd  $Ifgd&#ֶض;/// d$Ifgd&#kd$$Ifl4F X &`<8  t0     44 laPpytGd d$IfgdKضڶhG;,,$d$Ifa$gd&# d$Ifgd&#kdÃ$$Ifl4F X & <8  t0     44 laPpytGd  "$.0LNPlnȼțȎȎȎ|ȭjȭXȭ#jhWh&#OJQJU#jhWh&#OJQJU#j'hWh&#OJQJUhWh&#@OJQJ#j hWh&#OJQJUjhWh&#OJQJUhWh&#5OJQJhWh&#OJQJhWh0'xCJOJQJaJhWh&#CJOJQJaJhWhKCJOJQJaJ W8$ & F>d<<$If^>`a$gd&#kd$$Iflk0&?  t0 44 laPpytGd$d$Ifa$gd&#x d$Ifgd&#zkd{$$IflV&( ` t 0 44 laPp ytGd.j{oo{ d$Ifgd&# $Ifgd&#zkd$$Ifl&(  t 0 44 laPp ytGdjl.V$|fZZZQZZZZ $Ifgd&# d$Ifgd&#kd$$Ifl0&   t0 44 laPpytGd .0LNPR޷޷޷·޷o\NhWh&#5@OJQJ$jhWh&#OJUmHnHu#j hWh&#OJQJU#jhWh&#OJQJU#j.hWh&#OJQJU#jhWh&#OJQJUhWh&#OJQJhWh&#@OJQJhWh&#CJOJQJaJjhWh&#OJQJU#jFhWh&#OJQJUVXtvxz$&BDFHRTVjlnxzķķķķo\$jhWh&#OJUmHnHu#jhhWh&#OJQJU#jhWh&#OJQJU#jhWh&#OJQJU#j hWh&#OJQJUhWh&#@OJQJhWh&#CJOJQJaJ#jhWh&#OJQJUhWh&#OJQJjhWh&#OJQJU$|~,XZkd$$Ifl0&   t0 44 laPpytGd d$Ifgd&# ",.JLNXZvxz24PRTVӯӣӣӑނucނ#jhWh&#OJQJUhWh&#@OJQJhWh&#CJOJQJaJ#jBhWh&#OJQJUhWh&#5OJQJ#jhWh&#OJQJU#j-hWh&#OJQJUhWh&#OJQJjhWh&#OJQJU#jhWh&#OJQJUfWWK $$Ifa$gd&#$d$Ifa$gd&#kd$$Iflf0&   t0 44 laPpytGdm$ & Fd<<$Ifa$gd&#zkdؔ$$Iflv&(  t 0 44 laPp ytGduuuu$d$Ifa$gd&#zkdw$$Ifl&( ` t 0 44 laPp ytGdv$ & Fd<<$Ifa$gd&#qkd$$Ifl&( t0 44 laPp ytGd2$jlxxxxxxxxxx d$Ifgd&#zkd$$Ifl&( ` t 0 44 laPp ytGd  $&BDFHln޷ޒ·޷޷nϷ޷\޷#jhWh&#OJQJU#jhWh&#OJQJU#j hWh&#OJQJU$jhWh&#OJUmHnHu#jhWh&#OJQJUhWh&#OJQJhWh&#@OJQJhWh&#CJOJQJaJjhWh&#OJQJU#jhWh&#OJQJU (*,xz·¥··yjUFUFh.th-vCJOJQJaJ)jh.th-v0J!CJOJQJUaJhWhvaCJOJQJaJ#hWh&#6@CJOJQJaJhWh&#5@OJQJhWh&#5OJQJ#hWh&#5@CJOJQJaJhWh&#OJQJhWh&#@OJQJhWh&#CJOJQJaJjhWh&#OJQJU#jphWh&#OJQJUH<---$d$Ifa$gd&# d$Ifgd&#kd$$IflF! &= D  t0     44 laPpytGdW8$ & F>d<<$If^>`a$gd&#kd˝$$Ifl0&?  t0 44 laPpytGd$d$Ifa$gd&#&(uuu$d$Ifa$gd&#zkd$$Ifl&( ` t 0 44 laPp ytGd(*e$ & F>d<<$If^>`a$gd&#zkd3$$Ifl&(  t 0 44 laPp ytGdvxuuu$d$Ifa$gd&#zkdҟ$$Ifl&( ` t 0 44 laPp ytGdxze$ & F>d<<$If^>`a$gd&#zkdq$$Ifl&(  t 0 44 laPp ytGd uuu$d$Ifa$gd&#zkd$$Ifl&( ` t 0 44 laPp ytGd  "&(,|zzxpxpxpxpdgd9G$a$gdczkd$$Ifl&(  t 0 44 laPp ytGd "$(*02hWhvaCJOJQJaJjhUh ,.02$a$gdc61h/R :p]r. A!"#8$8%" $$IfP!vh#v#v{:V lK  t0 55{aPpytGd$$IfP!vh#v(:V l ` t 0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V lM ` t 0 ,5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V l  t 0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V l ` t 0 ,5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V l t0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V l3 ` t 0 ,5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V l t0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V lg ` t 0 ,5(aPp ytGd$$IfP!vh#vl #vv#vJ #v:V l t0 5l 5v5J 5aPp(ytGd$$IfP!vh#vl #vv#vJ #v:V l t0 5l 5v5J 5aPp(ytGd$$IfP!vh#v(:V l. ` t 0 ,5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V lV  t 0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V lk ` t 0 ,5(aPp ytGd$$IfP!vh#v= #v:V l4  t0 +5= 5aPpytGd$$IfP!v h#v= #v 7#v h:V l4  tւ0 +, 5= 5 75 haPpւytGdkd $$Ifl4" ! X 4kG!~#& = 77777777777h  tւ0 444444 laPpւytGd$$IfP!v h#v= #v 7#v r:V lA  tւ0, 5= 5 75 raPpւytV Ckd$$IflA" ! X 4kG!~#&= 77777777777r  tւ0444444 laPpւytV C$$IfP!v h#v= #v 7#v r:V lA  tւ0, 5= 5 75 raPpւyt(kd2$$IflA" ! X 4kG!~#&= 77777777777r  tւ0444444 laPpւyt($$IfP!v h#v= #v 7#v r:V lX  tւ0, 5= 5 75 raPpւytV Ckd$$IflX" ! X 4kG!~#&= 77777777777r  tւ0444444 laPpւytV C$$IfP!v h#v= #v 7#v r:V lX  tւ0, 5= 5 75 raPpւytV CkdL $$IflX" ! X 4kG!~#&= 77777777777r  tւ0444444 laPpւytV C$$IfP!v h#v= #v 7#v r:V lX  tւ0,5= 5 75 raPpւytGdkd%$$IflX" ! X 4kG!~#&= 77777777777r  tւ0444444 laPpւytGd$$IfP!v h#v= #v 7#v r:V lX  tւ0,5= 5 75 raPpւytGdkdf+$$IflX" ! X 4kG!~#&= 77777777777r  tւ0444444 laPpւytGd$$IfP!v h#v= #v 7#v r:V lJ  tւ0,5= 5 75 raPpւytGdkd0$$IflJ" ! X 4kG!~#&= 77777777777r  tւ0444444 laPpւytGd$$IfP!v h#v= #v 7#v r:V lJ  tւ0,5= 5 75 raPpւytGdkd6$$IflJ" ! X 4kG!~#&= 77777777777r  tւ0444444 laPpւytGd$$IfP!v h#v= #v 7#v r:V l_  tւ0,5= 5 75 raPpւytGdkd <$$Ifl_" ! X 4kG!~#&= 77777777777r  tւ0444444 laPpւytGd$$IfP!v h#v= #v 7#v r:V l_  tւ0,5= 5 75 raPpւytGdkdA$$Ifl_" ! X 4kG!~#&= 77777777777r  tւ0444444 laPpւytGd$$IfP!v h#v= #v 7#v r:V lh  tւ0, 5= 5 75 raPpւytV Ckd'G$$Iflh" ! X 4kG!~#&= 77777777777r  tւ0444444 laPpւytV C$$IfP!v h#v= #v 7#v r:V lh  tւ0, 5= 5 75 raPpւytV CkdL$$Iflh" ! X 4kG!~#&= 77777777777r  tւ0444444 laPpւytV C$$IfP!v h#v= #v 7#v r:V le  tւ0,5= 5 75 raPpւytGdkdAR$$Ifle" ! X 4kG!~#&= 77777777777r  tւ0444444 laPpւytGd$$IfP!v h#v= #v 7#v r:V le  tւ0,5= 5 75 raPpւytGdkdW$$Ifle" ! X 4kG!~#&= 77777777777r  tւ0444444 laPpւytGd$$IfP!vh#v#v?:V l\  t0 ,55?aPpytGd$$IfP!vh#v#v?:V l  t0 55?aPpytGd$$IfP!vh#v(:V lY ` t 0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V l  t 0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#vt#v7#vn#v7#vn#v7#v:V l  tP0 5t575n575n575aPpPytGdkd%`$$IflִX kG!&t7nn7n7  tP0     44 laPpPytGd$$IfP!v h#v<#v8#v7#vn#v7#vn#v7#v :V l4  tZ0 +5<58575n575n575 aPgpZyt&#kdJd$$Ifl4 X kG!&`<87nn7n7  tZ0 $$$$44 laPgpZyt&#$$IfP!v h#v<#v8#v7#vn#v7#vn#v7#v :V l4  tZ0 +5<58575n575n575 aPgpZytVkdh$$Ifl4 X kG!& <87nn7n7  tZ0 $$$$44 laPgpZytV$$IfP!v h#v<#v8#v7#vn#v7#vn#v7#v :V l4  tZ0 +5<58575n575n575 aPgpZytVkdm$$Ifl4 X kG!& <87nn7n7  tZ0 $$$$44 laPgpZytVDA (dodaj/usuD)Wpisz na jak grup docelow bdzie miaBa wpByw projektowana regulacja. Mo|esz zaw|i zakres grupy przez doprecyzowanie: np "maBe i [rednie przedsibiorstwa rozliczajce si metod kasow z podatku VAT"FWpisz na jak grup docelow bdzie miaBa wpByw projektowana regulacja UpdateHeader$$IfP!v h#v<#v8#v7#vn#v7#vn#v7#v :V l4  tZ0 +5<58575n575n575 aPgpZytVkdt$$Ifl4 X kG!& <87nn7n7  tZ0 $$$$44 laPgpZytV$$IfP!vh#v<#v8#v:V l4  t0 ++5<585aPpytGd$$IfP!vh#v<#v8#v:V l4  t0 ++5<585aPpytGd$$IfP!vh#v<#v8#v:V l4T  t0 +5<585aPpytGdDA (dodaj/usuD)Wpisz na jak grup docelow bdzie miaBa wpByw projektowana regulacja. Mo|esz zaw|i zakres grupy przez doprecyzowanie: np "maBe i [rednie przedsibiorstwa rozliczajce si metod kasow z podatku VAT"FWpisz na jak grup docelow bdzie miaBa wpByw projektowana regulacja UpdateHeader$$IfP!vh#v<#v8#v:V l4  t0 +5<585aPpytGd$$IfP!vh#v<#v8#v:V l4  t0 +5<585aPpytGdDA (dodaj/usuD)Wpisz na jak grup docelow bdzie miaBa wpByw projektowana regulacja. Mo|esz zaw|i zakres grupy przez doprecyzowanie: np "maBe i [rednie przedsibiorstwa rozliczajce si metod kasow z podatku VAT"FWpisz na jak grup docelow bdzie miaBa wpByw projektowana regulacja UpdateHeader$$IfP!vh#v<#v8#v:V l4  t0 +5<585aPpytGd$$IfP!vh#v#v?:V lk  t0 ,55?aPpytGd$$IfP!vh#v(:V lV ` t 0 ,5(aPp ytGdhDe$$IfP!vh#v(:V l  t 0 5(aPp ytGdtDeWybr1tDeWybr1tDeWybr1$$IfP!vh#v#v :V l  t0 55 aPpytGdtDeWybr1tDeWybr1hDetDeWybr1DW przypadku wyboru Upowa|nienie ustawowe, Strategia lub Inne wpisz dokBadnie zrdBa tj. jaka ustawa, tytuB strategii i jaki inny dokumentW przypadku wyboru Upowa|nienie ustawowe, Strategia lub Inne wpisz dokBadnie zrdBa tj. jaka ustawa, tytuB strategii i jaki inny dokumenttDeWybr1tDeWybr1tDeWybr1tDeWybr1DW przypadku wyboru Upowa|nienie ustawowe, Strategia lub Inne wpisz dokBadnie zrdBa tj. jaka ustawa, tytuB strategii i jaki inny dokumentW przypadku wyboru Upowa|nienie ustawowe, Strategia lub Inne wpisz dokBadnie zrdBa tj. jaka ustawa, tytuB strategii i jaki inny dokument$$IfP!vh#v#v :V l  t0 55 aPpytGdtDeWybr1tDeWybr1tDeWybr1$$IfP!vh#v#v :V lf  t0 55 aPpytGd$$IfP!vh#v(:V lv  t 0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V l ` t 0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V l t0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V l ` t 0 5(aPp ytGdtDeWybr1hDetDeWybr1DW przypadku wyboru Upowa|nienie ustawowe, Strategia lub Inne wpisz dokBadnie zrdBa tj. jaka ustawa, tytuB strategii i jaki inny dokumentW przypadku wyboru Upowa|nienie ustawowe, Strategia lub Inne wpisz dokBadnie zrdBa tj. jaka ustawa, tytuB strategii i jaki inny dokumenttDeWybr1hDetDeWybr1tDeWybr1$$IfP!vh#v= #v#vD :V l  t0 5= 55D aPpytGd$$IfP!vh#v#v?:V l  t0 ,55?aPpytGd$$IfP!vh#v(:V l ` t 0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V l  t 0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V l ` t 0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V l  t 0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V l ` t 0 5(aPp ytGd$$IfP!vh#v(:V l  t 0 5(aPp ytGd $s  666666666666666666666666666666666666666666 6666666666 666666666666 6666666666666666666666666666666666666666666666666666666666666666662 0@P`p2( 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p8XV~ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ 0@ OJPJQJ_HmHnHsHtHJ`J "> 9G0NagBwekdp#6/16 9G0 NagBwek ZnaktH : B: 9G0Stopkadp#2/Q2 9G0 Stopka ZnaktH Z+bZ X0Tekst przypisu koDcowegodCJaJ^/q^ X0Tekst przypisu koDcowego Znak CJaJtH T* T X0OdwoBanie przypisu koDcowegoH*@@ xp9 Akapit z list ^m$N' N |0OdwoBanie do komentarzaCJaJDD |0Tekst komentarzaCJaJF/F |0Tekst komentarza ZnaktH BjB |0Temat komentarza5\L/L |0Temat komentarza Znak 5\tH P@P G0Tekst przypisu dolnegoCJaJR/R G0Tekst przypisu dolnego ZnaktH P&`P G0OdwoBanie przypisu dolnegoH*6U`!6 jcr0 HiperBcze >*phBV 1B q0U|yteHiperBcze >*B*phPK![Content_Types].xmlN0EH-J@%ǎǢ|ș$زULTB l,3;rØJB+$G]7O٭V4з>@ }YЦ?GX [%kXw>s;#x$~:\x(q]`hK8| PVG05616aI|MqoDRV]'FebqbܝLIzf# 8S6,|8\v̎pZnIEQqfW]f0>9~>^W*6qz֫F4;]?j[V^_+PD+P7WW_KW7 RlK~,WC&޲›ׯW2+TC^dr %G,N)$vb'h Ji7C10\*O]-4kI!IᣄD͛g~_+ݻ߿ŷx?|{X*'߽z_ vuD;wsE@ \b"[)G1XDh,E\q|؀7 ƒ0 bx; .ckn˹0>y2q:ro>%6A {Mq#c[V#d0&yH"֐ ɾQM+[$,l!Flv8FmC CL0Ds"!$B")16 WKm{w"2 6;1eA ; qc?Pce"CP|j^@l5 [ D2O,Q 5y;y=eEW#vF>.(X[k~n]ɇ]40*lm/ۧW/+}t׮Y[ t pМ}Ov. i0 D3]d3S'5l-tq[.ˇTC8񒟏SHѵ,wN3 m2DBARO4 +aѴhHTmjyV`<\!2OiUɼLL`+U˓KK6HhfPQhꔣq\7W)5PV4ln]h+[P2#4kx j]/Sx6Iz_FYf ]4JtR5CIr4XiV | +9Hd<ӮH_AS/l#gΓ{J̯eDŽËr1o1eaT5#: QQt1OJs:[[fOeՃjtӼkNgiꙆȮiW1ceX嚼jb4çҽ.֭ͥ.ghd5xSfgfX. jiזnt0xvU CREZglGϩ*p  Ԟ$ Eր+g䷽RW*4vjKN)4Fe?=(ȎfL|vmĢ"S.EE\ϔ+Lz 幋'JYmvjf/xN jBԻn7s^x^P+A$FP*Wo7z^i«xm PK! ѐ'theme/theme/_rels/themeManager.xml.relsM 0wooӺ&݈Э5 6?$Q ,.aic21h:qm@RN;d`o7gK(M&$R(.1r'JЊT8V"AȻHu}|$b{P8g/]QAsم(#L[PK-![Content_Types].xmlPK-!֧6 0_rels/.relsPK-!kytheme/theme/themeManager.xmlPK-!6theme/theme/theme1.xmlPK-! ѐ' theme/theme/_rels/themeManager.xml.relsPK] +&c&WVWR  8 V\OT^P_20235:=BGJ $f^ ,;`OOPfQY&Z]^^^_< \x"fʩکd lضj|(x ,2146789;<>?@ACDEFHIwxyz{|}~Y]7i7v7999P<\<i<OOkP{PPPPPPPPPQ'QOQ_QgQsQyQ{QQQQQQR"R*R6RztyO<^X+ 4aI#)P=~L)*>>~! ;r"Bl'4A*9~\:^(Qe;LAE\x@0sF)x<6I_:FQ]eS0Y܊ ]T{A`zb+aSobFo:xduxzȻPK{Eh ^`o(hH.h ^`hH.h pL^p`LhH.h @ ^@ `hH.h ^`hH.h L^`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h PL^P`LhH. h^h`hH) ^`hH) 8^8`hH) ^`hH() ^`hH() p^p`hH()  ^ `hH. @ ^@ `hH.  ^ `hH.^`6o(. ^`hH. pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH.h^h`o(. ^`hH. pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH.^`o(. ^`hH. pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH.h ^`hH.h^`OJQJo(hH-h  L ^ `LhH.h   ^ `hH.h WW^W`hH.h 'L'^'`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h L^`LhH.e^Jo(. ^`OJQJo(pLp^p`L^J.@ @ ^@ `^J.^`^J.L^`L^J.^`^J.^`^J.PLP^P`L^J.h hh^h`o(hH.h P^`Po(hH..h ^`o(hH...h x^`xo(hH.... h  ^`o(hH ..... h  X@ ^ `Xo(hH ...... h  ^ `o(hH....... h 8x^`8o(hH........ h `H^``o(hH.........h8^8`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh ^ `OJQJo(hHh ^ `OJQJo(hHhx^x`OJQJ^Jo(hHohH^H`OJQJo(hHh^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hH ^`hH. ^`hH.   ^ `hH.   ^ `hH. WW^W`hH. ''^'`hH. ^`hH. ^`hH. ^`hH.h^h`o(. ^`hH. pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH.hhh^h`5o(hH. ^`hH. pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h  L ^ `LhH.h   ^ `hH.h WW^W`hH.h 'L'^'`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h L^`LhH.h55^5`OJQJo(hH-h^`OJQJ^Jo(hHoh  ^ `OJQJo(hHh  ^ `OJQJo(hHhuu^u`OJQJ^Jo(hHohEE^E`OJQJo(hHh^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hHh ^`o(hH.h ^`hH.h pL^p`LhH.h @ ^@ `hH.h ^`hH.h L^`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h PL^P`LhH.^`o(. ^`hH. pLp^p`LhH. @ @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PLP^P`LhH.h ^`hH) ^`hH.   ^ `hH.   ^ `hH. WW^W`hH. ''^'`hH. ^`hH. ^`hH. ^`hH.h55^5`OJQJo(hH-h^`OJQJ^Jo(hHoh  ^ `OJQJo(hHh  ^ `OJQJo(hHhuu^u`OJQJ^Jo(hHohEE^E`OJQJo(hHh^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hHh ^`o(hH.h ^`hH.h pL^p`LhH.h @ ^@ `hH.h ^`hH.h L^`LhH.h ^`hH.h ^`hH.h PL^P`LhH.h  ^ `OJQJo(hH-h^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hHh| | ^| `OJQJo(hHhLL^L`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hHh^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hHh88^8`OJQJ^Jo(hH-h^`OJQJ^Jo(hHoh  ^ `OJQJo(hHh  ^ `OJQJo(hHhxx^x`OJQJ^Jo(hHohHH^H`OJQJo(hHh^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hHhtt^t`OJQJo(hH-hDD^D`OJQJ^Jo(hHoh  ^ `OJQJo(hHh  ^ `OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hHhTT^T`OJQJo(hHh$$^$`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hH^`o() ^`hH. pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH.  ^ `hH) DD^D`hH.  L ^ `LhH.   ^ `hH. ^`hH. L^`LhH. TT^T`hH. $$^$`hH. L^`LhH.h88^8`OJQJ^Jo(hH-h^`OJQJ^Jo(hHoh  ^ `OJQJo(hHh  ^ `OJQJo(hHhxx^x`OJQJ^Jo(hHohHH^H`OJQJo(hHh^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hH^`o(. ^`hH. pL^p`LhH. @ ^@ `hH. ^`hH. L^`LhH. ^`hH. ^`hH. PL^P`LhH.h88^8`OJQJ^Jo(hH-h^`OJQJ^Jo(hHoh  ^ `OJQJo(hHh  ^ `OJQJo(hHhxx^x`OJQJ^Jo(hHohHH^H`OJQJo(hHh^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hH=t &1t &1t &1yOA*9b+aX+ l'4sF*FQQe;6II#):ob0Y{A`~!FoPK{ ];r"m5]eSaAExdu  );)x"9)ؕ()($?()%()&.g.8(. .;.0"9.)P$?()О%()؜&()g()x(() .;..p"9...h....($? .....`% ......& .......Hg ........( .........`t`tB&?&MFh`t`t"IbiX"IbiX`tX 1HX' .mA!} %#P1Ah?CSK$m$q"jLu->Z68\V 8A9G7f}HapVNp3 D L V i # @ ~ T ) v 8 M -2eTrS7Vpn!W""_ftd48A[%C'% 1,Wy~ ,V'-`4Lu`c<2G!r!%!{<"J"zh"(#&#p/#@@#\#{#_V$(f$M%V%]%a%3&&$& 'X'bH'4b'W%(r-(4())YB),*+=+D+',,,V---!-=.E.8k.cm.+n.J/ P/ 0Y070p80[03^I3yJ3M3Es3}34*4C4X5zu5#6~,6 3666j7s=8j)9209iK9W9xp9 :^K:Si:`;uk;88<=R<GX<==&=N/>S> r> @n>@)A~A!BDBr_B6wBV CD-OD4 E_EplFGE.G?GWGnGb2HAH\H?4IdI^JJ*J{JKL6LHM<MiAMnM#NNO/PV PPOPhePUQW RR-RSR?S=SdeSETOTSTsTwT'UqU1VtHVcyVW`WWD/W?WAWfW^Y0eYgYZ'UZZZ[7[V\\`\b\a] ^O^GP^^^r^qs^l_1!_^`Ud`)Iaeava~abz bbBvFvev wd-w xx0'x &y(yCy,Oyiy;zZz{H{hf{3k{l{s{'|!}f}!M-R/Gxq(_tF%Dr$.Bc #";L1q1O u(=AHZj&U\l.lPU`O7lp1 }Iat)/OtN;g0cq^|g9z(Qi#AViTtW`m-A\DGJWZfw++ oB +/[\'U:K<M7IbtdOgy ;Vt)zkP|1`5dq{t*3Bdn$dgv@{|T+7GKXhl*_'@D>5X6,GuSlL >T!Xko|+ Nl11>GS^~+ 7xwz'{NUF1Mz{48id )ABH f&k5s78Db A  4G]'0gv '5sMB +=&?@}O sNa{` /gRr,7G\FjmTciXaitjacxkuzOs.O_m[VN C.a*9Y) 7b|C&W?LCM.oY'b}jDZ]v| JS\' K??rU]Xe.7N ZlK(ru 7KGd#e h-A"su|(*48.tPe-vlBB'-7k)p<"=:\@Soc/a8s.v-zO~ +rJ'Sh~\U:}Yl(0m7Se{NZ0@h$==@?elxzU)j8H2NInDTbU6q)4GVVV8R8R!Project.ThisDocument.UpdateHeader!PROJECT.THISDOCUMENT.UPDATEHEADER@ $)+,W *2PZ^UnknownAutorG.Cx Times New Roman5Symbol3. *Cx Arial7.@Calibri5. .[`)Tahoma;Wingdings?= *Cx Courier NewA$BCambria Math"qdUdU\ ,J,\ ,J, hhn4\V\V  2qP  $PFv,!xx x                      Oh+'0L    ,4<DNormal1Microsoft Office Word@@G*@G*\ ,J՜.+,D՜.+, `hpx  ,\V  Tytu8 8@ _PID_HLINKSA iDmailto:tomasz.zajm@mf.gov.pl .#mailto:zbigniew.makowski@mf.gov.pl  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~      !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?ABCDEFGIJKLMNOTUYXZme\]^_`abcdfghijklRoot Entry F>9W*WData N1TableՇWordDocument 8RSummaryInformation(@DocumentSummaryInformation8HMsoDataStore\4W*6W*GEKVI50UAKJMOIQ==2\4W*6W*Item  PropertiesUMacros6W*6W*VBA 6W*6W*  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLNOPQRSV 0* pHdProjectQ(@= l BZm J< rstdole>stdoleP h%^*\G{00020430-C 0046}#2.0#0#C:\Windows\system32\e2.tlb#OLE Automation`ENormalENCrmaQF  * \C 1Z!OfficgOficg!G{2DF8D04C-5BFA-101@B-BDE5gAjAedir ThisDocument [_VBA_PROJECTS PROJECT M42ggram Files\CommonMicrosoft Shared\OFFICE14\MSO.DLL#M 1 Ob Library%xMSFAs>AMSFBs$3@dD452EE1-E0D8F0A-8-02608C4D0BB4dFM20L'B &/;"1D|~ C00}#0B# р0@B7B7E1D6-CCD7-43E4-B23D-5DADD6195E37H.DOCUME~1\KUBELMUSTAWITemp\Word8.0@[/.exdH\4".E .`M BThisDocumenPtGTisDdcuQ@en 2E H1"u>",B""+a *\G{000204EF-0BxME PS"SS" %`P0%0P" "8 P `x *6   " (0@ H`p  2 0 &P x B  h h x( " 0 8Ph , 0>P  (]@exit if no document is openH *!,G|jr .(0a SGet page countcx 2%4'(wB (Update fields in Header  2!6!, 2%6%8!:!<B@>k .(0oX]]]]Unprotect Document 2!R TX 2B@Vkp Insert new row 2%Z.B B!\!, B%\.J B!\!^B@`,Set oNewRow = oTable.Rows(oTable.Rows.Count)ws Copy text to new row For Each oCell In oPrevRow.CellseiColumn = iColumn + 1et<oNewRow.Cells(iColumn).Range = oPrevRow.Cells(iColumn).RangeOUTLget rid of extra CraoNewRow.Cells(iColumn).Range.Characters(oNewRow.Cells(iColumn).Range.Characters.Count - 1).DeleteNext2D3 b2 TlfX 2B@dkHo@0]p]].]Unprotect Document 2!R TX 2B@Vk Insert new row 2%Z.B B!\!, B%\.J B!\B@j B!\!, B%\.N Copy text to new row F J!l P 'P P J%l!:!n P N%l!:(nget rid of extra Cr P N%l!:!p!, P N%l!:%pB@`h b TlfX 2B@dk(o Attribute VB_Name = "ThisDocument" Bas1Normal.VGlobal!SpaclFalse CreatablPre declaIdTru BExposeTemplateDeriv$Custom izC1Sub UpdHeader() Dim i As Integer 'exit i@f no d is open  If s.Countc0 Then E4pplication.Screen=ing5Get pageD c% iA ctn2.BuiltInPrDrties(14b#Ji >= 1!': fields in <%Seons(8) _ .).Range.FB. End IfA#?c JA P@s@f  CommandButton11_CRkEkF@FbN\GPassword:="EO'sert new ro0w S@== sL"As( = #.@s(h: iLast.Delet`q' %& 6py t@ext to'@! Each 3PIn o.5s@%0= %+ 15(dNd g@&rid of ra C@{' .Character%C) - 1)'N BFbDb~A'!lI:=rI, NoReset:2=g, Gjj j2j6mjljEj9\5.mM['/6 666aew6/6/6/6yZds/6Ym&6000-0000-C000-000000000046}#4.1#9#C:\PROGRA~1\COMMON~1\MICROS~1\VBA\VBA7\VBE7.DLL#Visual Basic For Applications*\G{00020905-0000-0000-C000-000000000046}#8.5#0#C:\Program Files\Microsoft Office\Office14\MSWORD.OLB#Microsoft Word 14.0 Object Library*\G{00020430-0000-0000-C000-000000000046}#2.0#0#C:\Windows\system32\stdole2.tlb#OLE Automation*\CNormal*\CNormal1Z(*\G{2DF8D04C-5BFA-101B-BDE5-00AA0044DE52}#2.5#0#C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\OFFICE14\MSO.DLL#Microsoft Office 12.0 Object Library*\G{0D452EE1-E08F-101A-852E-02608C4D0BB4}#2.0#0#C:\Windows\system32\FM20.DLL#Microsoft Forms 2.0 Object Library*\G{B7B7E1D6-CCD7-43E4-B23D-5DADD6195E37}#2.0#0#C:\DOCUME~1\KUBELM~1\USTAWI~1\Temp\Word8.0\MSForms.exd#Microsoft Forms 2.0 Object Library.E .`M  BZmThisDocument0D5aae865e#ThisDocumentB J^U"9`96x,WordS1 VBA Win16 Win32 Win64F Mac VBA6# VBA7# Project- stdole` Normal Officeu MSFormsC ThisDocument< _Evaluate UpdateHeader~ i` Documents Count0v Application* ScreenUpdating! ActiveDocument\ BuiltInDocumentProperties_ Sections Headers" Range Fields7 Update CommandButton11_Click oTable\o Table oCellK Cell oPrevRow}q Row oNewRowD iColumn ProtectionType wdAllowOnlyFormFields]; Unprotect? Password Tables RowsU Lastbh Deletex bProtected Protectf NoResetg CommandButton2_Click Addr Cells FormFields-| Charactersrg Documentj ` # ID="{0EB8F7DF-0FAC-45A2-87FD-96C9D6F3EE10}" Document=ThisDocument/&H00000000 Name="Project" HelpContextID="0" VersionCompatible32="393222000" CMG="D7D5ED467FC6CCCACCCACCCACCCA" DPB="20221A5D1B5D1B5D" GC="696B53A454A4545B" [Host Extender Info] &H00000001={3832D640-CF90-11CF-8E43-00A0C911005A};VBE;&H00000000 &H00000002={000209F2-0000-0000-C000-000000000046};Word8.0;&H00000000 [Workspace] ThisDocument=22, 22, 992, 481, Z ThisDocumentThisDocument  F)Dokument programu Microsoft Word 972003 MSWordDocWord.Document.89qPROJECTwmT)CompObjU{